Kurs gry na ZAMPONA MALTA

 

 Andyjska Fletnia Pana:

Zamponia tez zwana Siku w Języku indiańskim Aymara jest instrumentem należącym do instrumentów dętych. Jest instrumentem pochodzącym Andów peruwiańskich i boliwijskich. Bardzo trudno jest ustalić pochodzenie tego instrumentu, ponieważ od czasów prekolumbijskich już grało się na nich, a podczas istnienia imperium inków, Peru i Boliwia były jednym łącznym terytorium. Najważniejsze jest, że instrument ten reprezentuje kultury wszystkich krajów andyjskich.

Istnieją inne wersje tego instrumentu w regionie amazonki zwane Antara i nawet można spotkać podobny instrument u Indian Kuna w krajach oddalonych od Peru jak np. Panamie.

kurs gry fletnia

zampona fletnia pana andyjska

Istnieją rożne typy zamponii, różnią się przede wszystkim wielkością. Najmniejsza nazywa się CHULI i mierzy ok. 13 cm. Standardowa zamponia mierzy ok. 30 cm, i jest strojona w tonacje Em i nazywa się MALTA. Jest dokładnie oktawę niższa od chuli. Instrument ten ma półtorej oktawy. Zaczyna się od najniższej D - E – F# - G – A – B- C – D –E- F# - G – A – B. Zamponia jest instrumentem dwurzędnym, więc dźwięki te zaczynają się od góry i następny jest dół, a potem znów u góry itd.

Istnieją 2 wersje o oktawę niższe, : BASTO lun SANKA: o oktawę niższa od malty i mierzy ok. 50 cm. Natomiast największa wersja to TOYO, a największa rurka D mierzy ok. 150 cm. Czasami dochodzi do 2 metrów. Aby opanować tak duży instrument trzeba mieć warsztat i opanować oddychanie.

ODDYCHANIE

Przedstawiamy ćwiczenia na poprawne oddychanie, co pozwoli uzyskać dobre dźwięki na zamponii.

W pozycji stojącej: Oddychamy i staramy się napełnić dolną cześć brzucha – tak naprawdę to co się napełnia to dolna część płuca.

Następnie wdychając spróbować napełnić środkową część płuca, będziemy czuć jak się podnoszą żebra pozwalając powiększyć pojemność klatki piersiowej.

Napełnić górną cześć płuca. Poczujemy jak się podnosi cała klatka piersiowa i część ramion. Zatrzymać powietrze na ok. 20 sek. I delikatnie wypuszczać powietrze przez usta.

Przez pierwsze dni prawdopodobnie mogą się pojawić zawroty głowy, to jest naturalne, jest to normalna reakcje organizmu spowodowana przez namiar tlenu i brak przyzwyczajenia, należy odpocząć zanim się powtórzy ćwiczenie. Te ćwiczenia są podobne do ćwiczeń śpiewu.

nuty zampona malta

 

ĆWICZENIE Z INSTRUMENTEM

Dmuchać w każdą rurkę, zaczynając od 20 razy i podnosząc z dnia na dzień ilość. Kończąc na 300 dmuchach.

Należy dmuchać w każdą rurkę zaczynając od prawej strony gdzie rurki są największe. Na samym początku proponuje taki zestaw ćwiczeń:

 

 

NUTY

 

D

F

A

C

E

G

B

ILOŚĆ

 

2

3

4

5

6

7

8

 

 

W tych ćwiczeniach chodzi o to, żeby opanować każdy z dźwięków i później opanować szybką zmianę nut.

Nie należy wydychać zbyt szybko, ponieważ naturalną reakcją organizmu będzie „chęć pozbycia się” powietrza i w konsekwencji będzie ono wystarczało na mniej nut.

Niektóre osoby maja odruch oddalania zamponii od wargi, od rurki żeby „popatrzyć” czy dobrze trafią w następną rurkę. Należy się pozbyć tego odruchu.

W trakcie gry trzeba kontrolować cały czas ilość i natężenie powietrza, pilnując, żeby nie było zbyt mocne, ani żeby dźwięk nie był za cichy bo inaczej inny osoby nie będą mogły usłyszeć co my gramy.

Te ćwiczenia pozwolą nam uzyskać wyraźny i czysty dźwięk

 

Wayayay

Rytm: Huayno

La menor

 

Kopiowanie oraz rozpowszechnianie tekstu, obrazków i utworów muzycznych bez zgody autora zabronione.